onsdag den 23. juli 2014

Saft på solbærblade

Saft på solbærblade

De fleste solbærbuske er ved at være plyndret for bær landet over. Fryserne er fyldte, og der står måske solbærsaft eller -marmelade i køleskabslågen. 

Men...

Har du nogensinde prøvet at lave saft af bladene?

Jeg har i nogle år tørret bladene til te, men det er første år, jeg også har brugt bladene til at lave saft af. 

Det er såre simpelt og smagen er meget fin; på sin vis syntes jeg at den minder om tonicvand; stærk og kraftig - men alligevel er den ren i sin smag. Der er naturligvis noter af solbær, men de dominerer ikke så meget. 

Saften skal trække 5 dage på køl, og jeg lavede denne første portion i mandags, så min beskrivelse er faktisk kun udfra resultatet på 2. dagen - altså vil de forskellige noter intensiveres yderligere over de næste par døgn. Når saften har trukket færdigt, tror jeg at den først og fremmest skal fortyndes med danskvand, men jeg har nu også forfærdeligt meget lyst til at give den et skvæt gin...

Til ca. 1½ l. koncentreret saft:
Ingredienser:
1 l. vand
1½ l. solbærblade uden stilkene - mængden er let presset sammen i et litermål
800 g hvidt sukker
60 g citronsyre
1 hel citron (økologisk), skåret i skiver

Fremgangsmåde:

  • Giv vandet et opkog
  • Kom de øvrige ingredienser op i en rummelig beholder, der kan tåle varme, og hæld det kogende vand henover. Rør grundigt og lad det køle helt af, før det sættes på køl i 4-5 dage. Rør en gang om dagen for at få sukkeret helt opløst.
  • Sies og drikkes fortyndet med danskvand

Note:
Efter de 5 dage smider jeg nok citronen i en gryde og koger den ind i lidt af saften til en intens marmelade. En hel økologisk citron er næsten for god til at smide ud.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar