søndag den 4. januar 2015

Starten på et nyt år og hvad der med sig følger...


Vi skriver den 4.1.2015. 

Et spritnyt år er netop pakket op, men dog knapt taget ud af sin knitrende emballage. Lige nu står vi på tærsklen til det hele med al den forventning, optimisme og nysgerrighed man nu én gang kan påmønstre et nyt år med.

Noget af det, jeg glæder mig over hver januar, er at tage et grundigt kik i fryser, skabe, grøntbeholdningen ude i det fri samt foretage et nærstudium af alle de mystiske glas og deres indhold. Med nærmest dogmatisk tilgang til sagerne forholder det sig nemlig således, at januar altid er reserveret til grundig oprydning, kreative gastronomiske sammensætninger og finurlige menuer; alt sammensat af, hvad der er i huset. Vi køber letfordærvede råvarer (frugt, mælk og det kød, vi virkelig ikke kan undvære) - men forsøger ellers at komme i bund med de ting, der allerede er skaffet til huse.

En menuplan er et uundværligt element og hjælpemiddel herfor, og hver søndag bikser jeg en sådan sammen, indtil lagrene når et rimeligt niveau igen..

Mandag: Mystique Ordinaire. Det vil sikkert sige pasta og en let flødesauce, for jeg har aftenvagt, og Morten står for aftensmaden. Det plejer at være noget med P - sådan har det været i meeget lang tid på mine aftenvagter, og sådan noget skal man ikke lige pille ved. Jeg købte en del fløde (og puttede det i fryseren) i slutningen af december, da forretningerne fandt ud af, at der alligevel ikke var en trilliard mennesker, der ville lave ris a la mande, og derfor satte prisen genialt ned.
Tirsdag: Grove madpandekager med sauté af groft revne rodfrugter og hvad jeg kan finde af kød på frost. Solbærsuppe og honningkage-croutoner til dessert
Onsdag: Bagte jordskokker og kartofler med fløde/mælk/citrontimian/parmesan og et sprødt låg af brødkrumme og citronskal. Jordskokkerne og citrontimian er i haven, fløde og brød til formålet på frost, parmesan på køl.
Torsdag: Minestrone. Der er altid et glas med tørrede, hvide bønner, der trænger til at blive udblødt og kogt.. .
Fredag: Rugbrødsmadder og forhåbentlig stegte sild i eddikelage, hvis jeg når at lave dem. Jeg var på torvet i november, hvor vi fik en god portion ferske, dobbelte sildefileter med os hjem, fordi fiskehandleren, eh.., svømmede i sild den dag.
Lørdag: Curry med ris og en mængde små skåle med hyggeligt tilbehør. Vi har en mild græskarsuppe på frost, der får et skud løg/karry/æble ind som en smagsbooster, og som herefter kommer til at bære grundstammen i curryen.
Søndag: Frittata med æg fra hønsene i haven og tørrede urter fra i sommers.

Bingo!

Så får du lige 3 hyggelige billeder, som jeg faldt over her til aften. De er snart 3 år gamle, og er af vores datter - og nogle frugter, jeg havde tørret i tørremaskinen..






Pigen ville ikke kravle - denne motoriske del af barnet fungerede ligesom ikke helt efter hensigten. Efter nogen tids baksen rundt om sig selv dag ud og dag ind med megen møje, løst mundvand og gråd, kom jeg på at lægge en række rosiner på gulvet et lille stykke fra hende og i lige retning mod mig. Dét virkede. 
Siden har de små, let buttede fingre haft svært ved at holde sig fra det tørrede frugt, når det kommer på bordet. 

Det kan man ikke fortænke hende i..

Godt nytår!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar