søndag den 13. december 2015

Vanedannende dressing til ovnbagte grøntsager

Dressing med mayonnaise, grov sennep, tahini og æbleeddike


For omtrent 10 år siden gik der et lys op for os danskere. Ét eller andet lyst væsen fik det finurlige påhit at komme rodfrugter i ovnen og bage dem med olie og salt. Ikke længere bare kartofler; næh nej, men: rødbeder- knoldselleri- pastinakker- jordskokker-og-jeg-skal-give-dig-skal-jeg!-rødder lå pludselig på bagepladen og gjorde sig til. 

Vi vænnede os til synet af de ovnbagte rodfrugter. Begyndte at eksperimentere med eksotiske drys med alt fra dukkah til blå birkes, da det med olie og salt trods alt blev for svært at blive ved med at skrive hjem om.

På et eller andet tidspunkt blev det hverdag, selv for de bagte rødder. Noget man holdt af, bevares, men ikke længere ofrede ret mange strøtanker - og det var..og er.. lidt synd. 
Jeg havde selvsagt ikke tænkt over dette, før jeg den anden aften lavede lidt enkel aftensmad til mig selv. 
Frem dukkde denne dressing, som jeg slet endte med at bruge som man bruger ketchup til klassiske pomfritter. Dyppe, guffe, dyppe, guffe....

Pludselig var oplevelsen af bagte rodfrugter noget helt andet, og den oplevelse trængte jeg til. Så kan en dressing altså ét og andet!

Ingredienser:
6 spsk. maonnaise
2 spsk. grovkornet sennep med honning
4 spsk. æblecidereddike
2 spsk. grov tahin

Fremgangsmåde:

  • Rør alt grundigt sammen og server det sammen med nogle bagte rødder (såmænd bare  vendt i olie og salt og bagt!), smagfulde små tomater og nogle basilikumblade drysset henover hele herligheden. 
  • Spis!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar