søndag den 9. november 2014

Gemt, men ikke glemt

Der er ting her i verden, som ikke lige står til at blive glemt. Ting, som har gjort så grundigt indtryk, at de efterlader forankrede spor i én. Af samme årsag fordufter sådanne spor ikke sådan lige, bare fordi de er ude af syne eller rækkevidde. 




Den imponerende julekage på de 2,5 kg er et glimrende eksempel herpå.

Jeg bagte den ikke sidste jul, men ellers har den sin faste plads på repertoiret år for år. Måske er overspringsåret den primære årsag til, at det allerede nu begynder at rykke i mig efter at finde angosturabitter, et arsenal tørrede frugter, cognac, marcipan, rom og andet godt frem, så cirkuset kan begynde, og kagen kan nå at modne til den 24.12, hvor den skæres for sidst på aftenen. 




I virkeligheden smager den ikke bedst lige netop dén aften, hvor der er hård konkurrence fra alt muligt andet godt. 




Det gør den til gengæld nogle dage senere, når julen for alvor har foldet sig ud, roen har indfundet sig, og man pludselig finder sig selv på sofaen med en knitrende ny bog, et glas god rom - og så en humpel af denne kage. 

Tror lige, at jeg skynder mig at bestille en snestorm til anledningen..



9 kommentarer:

  1. Fejt�� den skulle du lige ligge på.

    Jeg lavede selv en, for to år siden. Det var hyggeligt. Masser af krydderier og tørret frugt. En kæmpe en også.

    VH Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådanne kager må bare ikke være nogle små gnallinger!! De skal være skrækindjagende, monstrøse og mest af alt: store nok til at man kan dele lunser ud til de, der måtte trænge hertil :) :)

      Slet
    2. Må man stramme julebåndet på grissebassen ? :D
      Den er forøvrigt sød. I hvert fald bagfra.

      Præcis. Jeg er ret fascineret af sådanne kager. Min skulle fodres med sprut op til 2 måneder FØR 1 december....

      Men jeg fik faktisk med nød og næppe spist det hele.

      VH Hanne

      Slet
    3. Det er vist kun "garnet på barnet", du ikke må stramme - med kærlig hilsen til en af de gode, gamle julesange :) Og jo, det var helt igennem en særdeles sød og venlig gris!
      Min opskrift klarer sagen på 1 måned - har nogle gange overvejet at sætte en tændstik hen til kagen for at se, hvad der ville ske :) Jeg har endnu aldrig oplevet, at vi IKKE fik den spist.....

      Slet
    4. Nå ja, det var sådan den var. Jeg lader den være så. For nu.

      Den jeg lavede kunne man også lave på 1 måned. Men jeg er meget fascineret af mad man kan lave og opbevare længe før man begynder at spise dem.
      Jeg var næsten den eneste der spiste af den. Og til sidst blev jeg sgu træt af alt det kage efter arbejde hver evig eneste dag. Men den blev spist. Dog først langt ind i januar.

      VH Hanne

      Slet
    5. Din stakkel! Så er den kage sørme også noget af en mundfuld at kapere helt selv...tænk at være på overarbejde...med at spise kage ;)

      Slet
    6. Jeg gider faktisk ikke så meget kage. Så derfor gik jeg død i den

      Slet
  2. Ja ja, det måtte jo komme - Nina i et tindrende julehumør :)
    Mutti

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, det kammer helt over! :) Du skulle bare vide :) :)

      Slet