tirsdag den 29. oktober 2013

Langtidshævede boller med æbler og kardemomme

....muligvis også kaldet fødselsdagsboller med lidt gods og kærlighed i bagagen.


Fødselsdagsboller


Det med bagage er ikke helt ved siden af, for de sidste to uger har jeg haft en forlænget efterårsferie, der har bragt mig fra Norges smukke efterårslandskab til Københavns fortravlede stræder. To uger med og uden børn,  godt og mindre godt vejr og med kameraet indenfor nærmeste rækkevidde.




Tilbage igen fandt jeg denne opskrift på rigtig gode boller, som jeg bagte til min fødselsdag for kort tid siden. Jeg elsker let søde boller med rosiner og kardemomme, der kalder på koldt smør og varm kakao - og allermest når der er bare lidt struktur og ordenligt indhold. Det har disse. 

Alt har en vægt angivet på gram. På denne måde får du det mest præcise resultat.

Ingredienser:
260 g sødmælk
100 g vand
15 g gær
20 g honning
225 g kold grød (stort set lige meget hvilken type, der er tale om. Grød giver en lækker svampet konsistens til bagværk)
10 g salt
150 g æble med skrællen på, groft revet
75 g blødt smør
60 g æg (svarende til 1 stk. mellem str.)
15 g kardemomme
600 g hvedemel
450 g let sigtet ølands hvedemel
evt. 100 g rosiner

Fremgangsmåde:
  • Kom sødmælk, vand, gær og honning op i en rummelig skål. Rør, til gæren er opløst.
  • Tilsæt de øvrige ingredienser (minus rosiner) og ælt dejen godt, grundigt og længe. Du kan med fordel bruge en røremaskine ved langsom hastighed. Ellers må du smøge ærmerne op og arbejde noget indædt raseri ud af kroppen. 
  • Når dejen er blød og smidig, æltes rosinerne hurtigt ind i dejen. Sæt den til hævning et koldt sted til næste dag. 
  • Næste dag skulle dejen gerne være hævet smukt op. Syner det ikke af meget, stiller du forsigtigt skålen et lunt sted og afventer det forestående mirakel. Den store temperaturforskel får selv en træg dej til at søge mod kanten af skålen.
  • Nu slås dejen ned og formes til boller og dernæst efterhæver, indtil bollerne er luftige.
  • Pensl med et sammenpisket æg bag bollerne ved 200 grader i knap 20 minutter alt efter størrelse. 



I Norge kan man spise skoleboller, men dét er en helt anden historie!

8 kommentarer:

  1. hmm de ser gode ud Nina - river du æblet, eller skærer du det i tern - det kunne også være sjovt at kyle hele æblet ned i massen, sådan uden videre - men jeg tror ikke på resultatet.
    Skoleboller - det lyder stjernegodt - jeg kunne godt ha en - og jeg er fuldstændig overvældet af det her pastelfarvede univers - selv kniven er i sart lyserød... http://www.passionforbaking.com/blog/2012/11/08/sunshine-buns-skolebrod/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hele æbler har SIN tid...og du har fuldstændigt ret: det er IKKE i en bolledej!! Jeg har rettet til "groft revet" i opskriften - tak skal du have.
      Hvad angår linket er jeg stadig paf. Så meget pastel...på alt. Jøsses.

      Slet
  2. Kære Nina. Jeg vil gerne prøve din opskrift. Hvor mange boller er der ca til? Mange hilsner Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sarah. Oh, det var det magiske spørgsmål!!! Ser du, det afhænger jo helt af størrelsen - som i husmoderregi kan variere grumme meget. Derfor kan jeg kun give dig et vejledende bud, og det vil være 20 stk. Man kan jo altid skære ned til det halve, hvis opskriften syner for stor! God fornøjelse,
      Mange hilsner fra Nina

      Slet
  3. Bruger du blød eller tør gær til bollerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger frisk (blød) gær. Du kan dog også sagtens bruge tørgær; i skrivende stund er jeg dog lidt i tvivl om mængderne herfor.
      Venlig hilsen Nina

      Slet
  4. Hej Nina. Jeg har bagt bollerne flere gange og hver gang har de spredt meget glæde. Hilsen Gabriella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gabriella
      Hvor er det godt at høre! Det glæder mig, da jeg selv er meget glad for netop denne opskrift :)
      Venlig hilsen Nina

      Slet