onsdag den 16. oktober 2013

Sirupslagkage med æblesorbet og råsyltede havtorn

Sirupslagkage med æblesorbet og råsyltede havtorn

Så kom tiden til at snakke lidt mere om kage. Ikke sådan i generelle termer, men om en helt præcis udgave af slagsen: sirupslagkagen. For nogle ensbetydende med jul. For mig ensbetydende med fødselsdag. Et år igennem kaster man om sig med kogebøger, udklip fra blade, søgninger på nettet og gode anbefalinger. Man vælter sig i opskrifter, så det nærved og næsten er ved at blive for meget for én, der ville ønske at have dage nok til at prøve det alt sammen. Af samme årsag er det en befriende lise for sjælen at ryste den fornyende kåbe af skuldrene og vende blikket mod det velkendte. 

Opskriften er håndskrevet og overleveret fra mor til datter. Originalen dikterer kop-mål. Det gør min ikke. Til gengæld har jeg skåret alt over én kam og vejet alt, jeg kunne komme i nærheden af til denne kage. Dette giver dig en opskrift med præcision helt ud til kanten af fadet.

Kagen kan fryses med fyld og pynt og hele pivtøjet....og kun blive endnu mere svampet som belønning. Det bliver bare ikke bedre. 

Ingredienser:
150 g saltet smør, stuetemperatur
170 g sukker
1 tsk. stødte nelliker
1 tsk. stødt kanel
2 æg, stuetemperatur
250 g lys sirup
160 g mælk
270 g hvedemel
1 tsk. natron

Smørcreme:
2o0 g saltet smør, stuetemperatur
150 g flormelis
1 tsk. vanillepulver
-
20 g kakao

Fremgangsmåde:

  • Pisk smør, krydderier og sukker luftigt
  • Tilsæt æggene og pisk godt 1 minut
  • Tilsæt sirup, mælk og mel, der er blandet med natron. Pisk hurtigt ingredienserne godt sammen
  • Smør to eller tre lagkageforme med smør og beklæd bundene med bagepapir. Hvis formene er 22 cm/diameter, skal du bruge tre stk. Er dine forme den lidt større udgave, fordeles dejen i to. Mængden af smørcreme er den samme.
  • Bagetid 2 forme: 15 minutter ved 180 grader/varmluft
  • 3 forme: 20-25 minutter ved. 200 grader alm.ovn

Imens kagerne bager, kan smørcremen laves:

  • Pisk smør, flormelis og vanillepulver godt sammen. Vent med at tilsætte kakao - det kommer vi til senere.
Når kagebundene er bagte og helt afkølede (bages evt. dagen før):

  •  smøres 2/3 af smørcremen på bundene, der herefter lægges sammen.
  • Tilsæt nu kakao til den resterende 1/3 smørcreme og pisk godt sammen.
  • Smør denne udover såvel top som kanter. 
  • Sæt på køl og er nu klar til, oh, at blive spist. 

Råsyltede havtorn
  • Styrt ud i den vilde natur tæt på den salte havgus. Find havtorn, klip nænsomt lidt grene af, transporter tilbage i fryseren. Når bærrene er frosne, ribbes de fra grenen, og evt. blade og torne sorteres fra. Den mængde, du vil bruge til råsyltede havtorn, tages fra nu - resten er gode at have i fryseren til smoothies, marmelader, m.m. 
  • Bland de frosne bær med et rundhåndet drys sukker. Sæt blandingen på køl i et gennemsigtigt glas, så du kan nyde synet af den ravfarvede sirup, der langsomt dannes og svøber sig rundt om de orange bær. Færdig! Holdbarhed: længe nok. 
Æblesorbet


Ved du hvad: jeg syntes faktisk, at du skal klikke dig videre til Lone Landmands hjemmeside, hvor der venter dig en glimrende opskrift. Det er ikke alt i denne verden man selv kan tage patent på..

http://lonelandmand.wordpress.com/2011/03/06/foruroligende-forunderlig-aeblesorbet-opskrift/

Tilbage til kagen.


Der er et lille bitte usselt stykke kage tilbage. Det skal deles. Fortæller man mig...og lader mig forstå, at man holder øje. Klistrede mundvige og ruten til køleskabet er under bevågning...

2 kommentarer:

  1. Min svigermor bager siruplagkage som et indslag i julen, hun siger det ikke direkte, men jeg tror hun gør det for at gøre mig glad, og det virker. Jeg er tosset med sirupslagkage. (Min svigermor anvender rom-glasur på toppen af den type bagværk, det gør den ikke ringere...)
    Det er ikke utænkeligt at jeg kunne finde på at gøre dig kunsten efter og sætte den i årlig serieproduktion lige omkring den 15.
    kh Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Romglasur?!! Hmm.....vi piller ved, for mig, to helt forskellige ting her! Romglasur til fedtebrød, smørcreme med kakao til sirupslagkage.Lidt nysgerrig er jeg dog...jeg må vist erkende, at jeg gerne vil høre mere, næste gang lejligheden byder sig!
      Kh Nina

      Slet