tirsdag den 3. juni 2014

Ravioli med mozzarella, lufttørret skinke, basilikum og soltørret tomat


Der skulle gå et døgn, før omtalte ravioli var klar til at blive spist. Til gengæld fik jeg lov til at spise med her til aften, endda en erfaring rigere: færdigtlavede ravioli kan sagtens stå et døgn i køleskabet. 

Du skal få en næsten udførlig opskrift på såvel pasta som fyld til ravioli her:

Når man laver pasta hjemme, er det svært at komme udenom æg i dejen. Jeg holder mig til forholdet:

  • 1 æg til 100 g semolina durumhvede. 
Jeg lavede en portion med 5 æg, og der var til pasta med pesto, brød og salat én aften


Hjemmelavet pasta
...og så ravioli i dag - altså var der pasta nok til to retter til 2 voksne og 2 børn.

Dette æltes godt sammen. Dejen skal være fast - men ikke krakelere. Skulle dette ske, tilsættes få dråber olivenolie. Når dejen er smidig og mættet gul at se på, er du klar til at gå videre. (Denne dej kan dog sagtens stå godt overdækket på køl et par dage, før du bruger den) 
Nu finder man sin pastamaskine frem og går igang. Du skal rulle pastadejen så tyndt som muligt. 

Fyldet, som jeg foretrækker, er lavet således:

  • 125 g mozzarella, 4 soltørrede tomater, 1 stor spsk. basilikumpesto, ½ finthakket ansjosfilet, 4 skiver lufttørret skinke og 1 fed hvidløg. Fyldet finddeles og blandes løseligt sammen.
Fyld til ravioli


Dette rækker til en pastamængde på ca. 2 æg/200 g mel

Tilbage til pastadejen, som nu gerne skulle være rullet så tyndt ud som muligt. 
Fordel en lille klump fyld med jævne mellemrum på en bane pasta. 



Fugt rundt om hver klump fyld - lav det med en våd finger. 
Læg dernæst den næste bane pasta henover. Start i den ene ende og læg roligt dejen henover hver portion dej (det vil sige, at du på én gang arbejder med 5-6 ravioli ad gangen) mens du presser luften ud af hver portion fyld. Der hvor du har fugtet dejen, klemmer du godt sammen. 
Skær dernæst hver ravioli ud og gør klar til kogning (eller opbevaring på køl). 


Kogetid: 5-6 minutter 

Noter: 
  • Når man laver ravioli, lægger man to lag pasta sammen, og der hvor fyldet ikke er, virker pastaen nemt meget tyk efter kogning. Sørg derfor for at have et stort felt med fyld og knap så meget dej udenom. Jeg vil næste gang skære endnu mere dej fra mine ravioli. 
  • Oliven, salvie eller oregano og ricotta er et andet godt bud på fyld til ravioli


Pronto!

2 kommentarer:

  1. Jeg skal da vist forbi min far og låne hans pastamaskine, så jeg også kan lave fyldt pasta. Det vælger jeg altid på italienske restauranter, da det jo ikke rigtig er til selv at lave uden udstyr, og hjemmelavet er bare så meget bedre end de vakuumpakkede ravioli, man ellers må ty til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Det kan også være, at du skulle gå i et par genbrugsforretninger! Fra tid til anden dukker de også op dér til ingen penge - måske fordi alt for mange mennesker for 10 år siden var overbeviste om, at det var det mest uundværlige at have i sit køkken :) Lækkert er det i hvert fald, og jeg bliver gang på gang overrasket over, hvor simpelt det i grunden er.

      Slet