fredag den 28. juni 2013

Vil du med rundt i min have?


Jeg har netop læst en bog, som har gjort et eller andet ved mig. 

En bog, der forklarer den iboende og umiddelbare glæde ved at kunne gå ud i en have - og ud i naturen helt bogstavelig talt. 

Bogen hedder "Haveterapi" og er skrevet af Signe Wenneberg tilbage i 2009. Altså en bog af lettere ældre dato. Jeg kendte bare ikke til den før for 2 uger siden, hvor en ven gav den til mig. 
Først troede jeg, at der var tale om en gængs havebog, hvor læseren blev belært om kartoffellægningens fortræffeligheder. Det var det (heldigvis) ikke, for den slags har jeg. Jeg havde til gengæld ingen decideret litteratur om dette emne - før nu. Var bogen ikke havnet i mine hænder som gave, var jeg nok heller aldrig gået ned ad den sti på eget initiativ, men dér er jeg altså havnet nu. 

Vil du styrkes i din tro på, at naturen gør noget ved dig, skal du skynde dig at få fingre i et eksemplar. Så siger jeg ikke mere - resten skal du selv læse dig til. 

Nu skal du få nogle billeder fra min verden. En have, som stille og roligt bygges mere op omkring ting, man kan spise. 

Pralbønner og ærter på himmelflugt


Et gammelt, frønnet pæretræ, 3 bede med grøntsager og en havelåge, der fører én  på eventyr
Selvsamme 3 bede - for tiden domineret af kartofler, hvidløg og persille, der sætter frø til næste sommer. 2. hold ærter stikker deres nysgerrige hoveder op i bedet ved kartoflerne og venter på, at pladsen suverænt bliver deres.Bagerst, op ad muren anes flere kartofler, tomater og to squash, der snart får lov til at brede sig. 
 
Oregano, estragon, tomat, basilikum, mynte, purløg, jordbær og timian....kæmper en sejlivet kamp om at brede sig mest. De to slags mynte er indkapslet i nedgravede beholdere - og alligevel formår de at sætte sideskud!
Et af havens mest vigtige områder: pletten med 4 solbær-, 2 hvide ribs- og 1 stikkelsbærbusk. Kompostbeholderen, der dagligt giver en basal god mavefornemmelse og lavendlerne, der giver smag til te
- føromtalte vigtige sted i haven, nu fotograferet fra komposten: et udsnit af de mange skovjordbær, der vokser i haven. Herforuden: citrontimian , min brændenælde og - ikke mindst - jordskokkerne, der forsyner os med rigelige mængder mad i vinterhalvåret.


Én ting er at være glad for sin have.

Der er bare det ved det,  at glæden vokser uhæmmet, når haven oveni tilbyder friske råvarer, der kan hentes direkte ind på køkkenbordet. 

I år blev jeg biavler. Næste år kommer der høns i haven..

2 kommentarer:

  1. Herlig blog, Nina! Den vil jeg følge :)

    KH
    Selina Juul
    Stop Spild Af mad

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Selina. Tak for din hilsen - dejligt at du vil læse med:)

      Kh Nina

      Slet