onsdag den 8. maj 2013

Rabarbermuffins med marcipan

Rabarbermuffins
JEG LOVER, FØR NOGET SOM HELST ANDET, AT TILSÆTTE 100 G MARCIPAN TIL ALLE MINE OPSKRIFTER FREMOVER. Det kan simpelthen ikke gå galt, ja, rent faktisk undrer jeg mig over, hvorfor jeg ikke er kommet på det noget før. 

Historien bag denne frygtløse erklæring skal hentes i ovenstående billede af nogle meget lykkelige muffins. 

Sagen er den, at jeg holder meget af kage. 
Jeg kan altid spise kage. Og min lykkelige, hjemmestrikkede filosofi går på, at så længe mængden af spiste grøntsager overstiger det, en oplagt hest kan konsumere på en sommerdag, kan det ikke gå helt galt. 

Når det er sagt, har jeg dog også et indbygget ønske om at hver eneste stykke kage ikke nødvendigvis er en tung og mættet brownie, en klistret Dagmartærte eller det, man (umuligt) kunne forestille sig var værre. Begrebet kage må altså gerne modelleres en anelse. 

Disse muffins har jeg bagt adskillige gange siden de kom på bloggen for første gang - og er et sundere alternativ til en klassisk pund til pund sandkagedej. Den er rigtig god nybagt, kan fryses og alt det der - men i søndags trængte jeg altså til en muffin med rabarber - og marcipan. Ændringen var markant, og vi stod pludselig med en smagsmættet muffin til eftermiddagskaffen, der var af en anden kaliber. 

Den er nok også fryseegnet. Tror jeg nok. Fakta er, at det har vi ikke nået. Endnu. Og det er vel den bedste anbefaling, en kage kan få med sig på vejen. 


Rabarbermuffins 12-14 stk.

Ingredienser:
1 æg
50 g blødt smør
100 g marcipan
80 g havregryn
125 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
1 nip salt
80 g sukker
50 g farin
3 kandiserede ingefær-knolde, fint hakkede
Skal fra 1 øko. Appelsin
1 dl mælk
200 g rabarber, groft hakket
75 g groft hakkede mandler, gerne let ristede

Farin + flere hakkede mandler til toppen

Fremgangsmåde:
  • Pisk æg, smør og marcipan godt sammen.
  • Kom havregryn, hvedemel, bagepulver og salt i ægge-, smør og marcipanblandingen. Rør godt sammen.
  • Tilsæt appelsinskal og ingefær og rør godt sammen igen.
  • Hæld gradvist mælk og de to slags sukker i, imens du vender det hele godt sammen. 
  • Vend til sidst rabarber og mandler i.
  • Drys lidt farin og mandler på toppen af hver muffin – det vil give en sprød, karamelliseret skorpe.
  • Op i muffin-forme med dejen og bag i 35 minutter ved 200 grader. Er din ovn lidt mere hidsigt anlagt end min, er 185 grader sandsynligvis nok.

4 kommentarer:

  1. Det lyder meget lækkert og med en hel rabarberskov i baghaven, så skal det afgjort afprøves! :)

    SvarSlet
  2. Halløj :) Ja, det er lækre muffins. Hurtigt bagt...og hurtigt spist - så det er godt, at rabarber er noget af det mest gavmilde i en have!

    SvarSlet
  3. Hejsa :)
    Virkelig en lækker opskrift. Og det er en rigtig spændende kombination med rabarber og marcipan. Jeg er dog ikke selv stor fan af marcipan, så valgte at følge din opskrift, men at udskifte marcipanen med hvid chokolade. Og sikke skønt det også smagte. Det kan også anbefales.
    Mvh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej:)
      Dét kunne jeg godt forestille mig! Noget blidt og venligt op mod de mere syrlige rabarber. Nu sidder jeg så og spekulerer over, om det mon er muligt at kombinere såvel hvid chokolade OG marcipan i en og samme kage..?!!

      Slet