tirsdag den 20. maj 2014

Fortælling om et aftenritual

I aften skal du have et indlæg om et ritual, der knytter sig til mine aftener. 

Det handler om urtete. 


Dagen starter med en kop sort kaffe. Det vil nu sige: normalvis er den sort - men skulle der stå en skål flødeskum på bordet til øllebrøden, bliver glasset med kaffe toppet op med den smukkeste og smeltende skumtop. Nå, det var en stikvej; tilbage til sporet med os igen.

Når frokosten er havnet i maven og en veltilfreds følelse sænker sig over én, sættes kroppen igang med dagens 2. glas kaffe. Ligeledes sort, og her er det fuldstændigt udelukket med nogen former for blødgørende midler såsom flødeskum, mælk eller andet tanteligt. 

Så vælter dagens næste timer ud over sine breder. Arbejdet afsluttes, ungerne hentes, huset favnes, maden forberedes, man lister afsted...og puster ud i al stilhed de 5 minutter man har kapret toilettet....måske uden endda at skulle noget som helst derinde af relevant karakter andet end snige sig til et velsignet øjebliks ro. Ud igen og videre i det tempo, som to små børns gener har udstyret dem med. Læse godnathistorier. Rydde op. 

Stille.

Stille.

Så kommer tiden, hvor aftenfornemmelsen indfinder sig, og hvor en sælsom ro og stilhed bydes velkommen. Det er her, dagens halve liter urtete kommer ind i billedet. Det eneste tidspunkt, hvor et krus på ½ liter ikke føles vulgært. Aftenteen er for mig ensbetydende med ro, balance og nydelse. 


urtete af hvidtjørn og citronskal

Der skulle have stået meget mere i dette indlæg; jeg er ikke færdig med den te!! MEN du får, for nu, blot denne afsluttende kommentar: 

Hvidtjørnen blomstrer lige nu. Pluk blomster og blade, tør dem godt og drik en skøn urtete resten af året. Kan drikkes rent, men er næsten endnu bedre blandet med andre urter og smagsgivere. 

Her ser du hvidtjørn og skal af en sommercitron (grøn skal). Teen bliver smukt grøn og meget velsmagende.

Ingredienser:
½ l  kogende vand
1 stor spsk. tørret hvidtjørn
skal af 1/4 grøn citron - eller gul hvis det er det, du kan skaffe

Fremgangsmåde:

  • Lad urterne trække i 5 minutter, rør rundt og lad det bundfælde, før teen drikkes.
Læg mærke til blomsternes forvandling fra tørrede til opblødte!


7 kommentarer:

  1. Har hvidtjørn lige uden for haven og har altid synes at de var smukke, men har aldrig skænket det et tanke at de skulle bruges til andret end pynt.
    Men de skal de da........
    hvordan tørrer du dem? Har ledt forgæves på nettet:-)

    ps din pasta med forårsfornemmelser er super :-)

    SvarSlet
  2. Har hvidtjørn lige ude for haven og har altid synes at de var smukke men har aldrig skænket det en tanke, at de kunne bruges til andet end pynt.
    Men de skal de da.........
    men hvordan tørrer du dem?, har forgæves søgt på nettet.
    Ps. Din pasta med forårsfornemmelser var super :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa. Det var da et godt spørgsmål! Af samme årsag har jeg lavet et indlæg kun om dette - se blot nyeste indlæg. Super godt at høre, at du fik et godt resultat med pastaen!
      Vh Nina

      Slet
  3. Jeg har faktisk aldrig tænkt på hvidtjørnete. Jeg tørrer masser af hyldblomster til te, men nu vil hunden og jeg gå op til hegnet og plukke noget hvidtjørn også :-)
    vh/Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. ....og så prøver du lige at kombinere disse sammen med citron :) Hyldeblomster og citron er jo nærved en klassiker, og her får smagen blot en mere nuanceret drejning. Det er nu ellers godt at have en hund at tage med på sådanne ture. Det er ved at være nogen år siden, jeg har kunnet det - og jeg savner det stadig! Nu får jeg snart høns...måske skulle man købe sig en snor og et halsbånd :D
      Vh Nina

      Slet
  4. Og Nina, hvor kan du dog sige det lige som det er...det der med at snyde sig til en lille 5 minutters pause... uden at nogen opdager det :-)
    Skal prøve teen til næste år, når vi får mere tid......

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps! Det kan nu godt være,at jeg er opdaget....men at den anden trætte forælder her i huset dog også mener at det må være mig tiltrængt..han kan vist heller ikke sige sig fri for at have lavet det stunt en gang eller to ;) Det med tid er altid en kilde til frustration. Om ikke andet så holder jeg af at tænke (når ideer, opgaver og projekter hober sig op), at det trods alt er skønt at hovedet vrimler med ting, der bare liiiige MÅ prøves - og så må jeg få lov til at glæde mig til, når stunden oprinder.

      Slet