lørdag den 24. maj 2014

Rabarbermuffins med marcipan, hvid chokolade og kardemomme

Rabarbermuffins med marcipan, hvid chokolade og kardemomme
Hvert år opstår en ny opskrift på rabarbermuffins. Hver år påstår jeg hårdnakket, at det er den bedste, jeg nogensinde har arbejdet mig frem til - og det har jeg sandelig også tænkt mig at hævde i år. 

Du får her en saftig, crunchy, let grov, karamellet og syrlig muffins med tydelige noter af mandler. Som topping er der en creme med bl.a. kardemomme og hvid chokolade. Det bliver ikke bedre!

12 stk. i almindelig muffinform
Ingredienser:
80 g hvidt sukker
50 g farin
50 g saltet smør
1 æg
100 g marcipan, 63 % fra Odense (skåret i små tern)
80 g havregryn
120 g hvedemel
75 g groft hakkede mandler (ikke smuttede)
2 tsk.bagepulver
1 nip salt
1,25 dl.mælk
200 g fint hakkede rabarber

Topping:
100 g hvid chokolade
60 g smør
40 g flormelis
1 tsk. kardemomme
Evt frø fra 1 kapsel kardemomme

Fremgangsmåde, muffins:

  • Pisk de to slags sukker cremet med smørret.
  • Tilsæt ægget og pisk godt sammen.
  • Kom de resterende ingredienser, minus rabarber, op i skålen og pisk alt sammen ved mellem hastighed på elpiskeren.
  • Vend rabarber i dejen og kom den i smurte muffinforme
  • Bagetid: 35 minutter ved 200 grader. Hold øje med dem; ovne bager forskelligt!
Imens kagerne bager, klargøres toppingen:
  • Smelt chokoladen i vandbad, køl en anelse af. 
  • Pisk smør og flormelis godt sammen.
  • Bland chokolade og kardemomme godt sammen med smørcremen. Har du hele kardemommekapsler, åbner du sådan én og blander de små, sorte frø i cremen. Dette vil øge fornemmelsen af kardemomme betragteligt.
  • Kom topping på kagerne, når de er afkølet helt. 
Note: 
Jeg holder af en cremet topping på muffins, men det du ser på billedet er altså for syns skyld! Tag lidt mindre på hver kage; ellers bliver det (efter min mening) for svært at nyde den fine balance mellem sødt og syrligt i kagen :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar