torsdag den 1. maj 2014

Opskrift på små kager fra Bastogne....



Det er ikke helt så let at komme ind på livet af Bastogne kiks. Den rette sprødhed, sejheden fra den hemmelige mængde kandis og ikke mindst den perfekte dosis kanel. Bare sidstnævnte er et sand mareridt, når man tænker på, hvor forskelligt kanel kan smage...

Det er måske også derfor, at der er noget, der hedder fabrikshemmeligheder. Det er nok i grunden et fælt ord, der rummer alt for meget af noget, man ikke vil (eller kan) vide noget som helst om. 

Derfor kommer også blot det, der må betegnes som mit bud på at knække koden til de elskede kiks - eller småkager, som det vist mere retteligt er:

Ingredienser:
225 g mel
125 g blødt smør
125 g sukker
75 g knust kandis
2 spsk mørk sirup
2 tsk kanel
1 tsk natron
1 æg
Fremgangsmåde:

  • Bland alt godt sammen! 
  • Trilles til kugler på størrelse med valnødder, der sættes på et par bageplader med god afstand mellem hver. Dette gøres, hvis man har travlt. Har man god tid og gerne vil nærme sig den ægte form, skal man rulle dejen til en lang pølse, der pakkes i bagepapir. Tryk dejen, så den får en rektangulær form, og sæt så den på køl. 
  • Når dejen er helt kold, skæres den i skiver, og hver skive får sit mønster ved at man trækker en gaffel herover. 
  • Bages ca. 8 minutter ved 200 grader

4 kommentarer:

  1. Uhmmm- elsker også bastogne. Har en opskrift på mini bastogne på min blog hvor jeg bruger pladen med "rektangel hulmønster" på kødhakkeren så får de et fint mønster. Du kan se dem hvis du CP linket her:

    http://sarasmadunivers.blogspot.dk/2013/11/sknne-krydrede-julekager-mini-bastogne.html

    Skal da prøve din opskrift også snart!

    Kh Sara

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sara.
      Det er en rigtig god idé med kødhakkeren! Når jeg ser dine billeder, får jeg også pludselig lyst til at lave rutebiler, for det må man kunne gøre på samme måde?! Tak for fint link :)
      Kh Nina

      Slet
    2. Hej Nina - Velbekomme. Har også tænkt på rutebiler, men de er jo egentlig lidt tykkere i det ik?
      Kom desværre til at slette din kommentar til mit indlæg da jeg ville poste det :- ( Det går nogle gange galt på mobilen. Kh Sara

      Slet
    3. Jeg mener faktisk, at rutebilerne hæver i ovnen - men jeg kan dog tage fejl - det er vist over 10 år siden, jeg har bagt dem sidst!
      Kh Nina

      Slet