fredag den 13. maj 2011

12.5 En blandet landhandel



 









Hjemmelavede forårsruller og en lækker nudelret som tilbehør - så skynder man sig at sige ja tak til godt selskab og ditto aftensmad hos mine svigerforældre. 
Da vanilleisen, makronerne og rabarberkompotten fra haven fulgte efter som dessert, var der ikke et øje tørt...
Nej, de kan ikke lånes ud; de er mine svigerforældre! :)

Så var der noget med nogen mungbønner og belugalinser...og de har det aldeles glimrende, men fotografen har ikke tid til at forevige dem, så de kommer med i morgen.


Så har vi også en festlig suppedas foreviget i et syltetøjsglas: må vi introducere trin 1 til min surdej!
Den indeholder vand, rugmel, hvedemel, rosiner og yoghurt naturel. Senere sier man rosinerne fra, men de er medvirkende til at sætte gang i gæringsprocessen her i starten.
Er man interesseret i at bage brød af surdej, kan jeg varmt anbefale, at man erhverver sig bogen "Et godt brød" af Dan Lepard - uundværlig til genial brødbagning. Det skulle jeg gerne bevise senere...vedlægger gerne opskrifter til den tid.


Sidst men ikke mindst:
I olympisk hastighed fik jeg ved middagstid hevet en god portion krydderurter indenfor i sikkerhed, da to venlige fyre ankom med det helt store grej til at rense vores tag med - og noget af det kunne ende i mit bed med krydderurter. Det gik ikke, så urterne kom med ind i køkkenet og ligger nu og tørrer, alt det de kan.
Der er tale om de frøkerne Oregano, Estragon og Timian.
Senere skal jeg have lavet estragoneddike, men det kan vente, til de nye stængler kommer op igen. Ingen løgsuppe uden estragoneddike. Det går virkelig ikke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar