søndag den 12. februar 2017

Vafler med banan, kakaonibs - og alle de andre yndlingsingredienser!

Vafler med banan, kakaonibs og hasselnødder


Solen skinnede ind ad vinduerne i køkkenet. Jeg havde siddet ved bordet og arbejdet med nogle forskellige projekter, da maven begyndte at knurre. Strategisk nok skete det lige før det, jeg helt tilbage som barn har kendt som eftermiddagskaffe-tidspunktet.

Der var ikke rigtigt noget i skabene eller fryseren. Jeg støvede rundt som en dreven hund på sporet af noget, der ikke rigtigt ville dukke op, men som jeg alligevel havde færten af.
Startskudet kom ved at jeg i stedet samlede de ingredienser jeg havde allermest lyst til at sætte tænderne i, og ud fra disse skabte en blød, men crunchy vaffel, der simpelthen dækkede præcis det behov der var opstået.

Det går stærkt, detteher! Om 10 minutter har du en færdig vaffel i hånden!

Ca. 4 store vafler

Ingredienser:
4 små bananer: 240 g
2 æg
80 g groft rasp lavet af tørret, groft brød (rugbrød kan godt bruges)
40 g hasselnødder, groft hakkede
40 g koldpresset kokosolie
20 g kakaonibs
kornene af ½ stang vanille (hvis Polynesisk er det nok med 1/5!)
2 strøget tsk. bagepulver
skallen af ½ citron, fintrevet

Fremgangsmåde:
  • Kom samtlige ingredienser op i en skål og mos alt godt og grundigt sammen med en gaffel. Måske klumper kokosolien lidt; det gør intet.
  • Tænd et vaffeljern og bag vaflerne heri. Du behøver ikke smørre vaffeljernet på forhånd.
  • Spises med kold græsk yoghurt og agavesirup
En tanke i forhold til rester:
Jeg har en kurv i køkkenet, hvor jeg lægger det brød, vi ikke får spist, til tørring. Der er altid en halveret bolle, en humpel flute, rugbrødets endeskive og lignende, der enten kan pulveriseres til rasp, genanvendes i brød, blendes i en valnødde- og hvidløgsdressing, bruges i retter med kål og chorizo, etc.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar