onsdag den 22. juni 2011

22.6 Smørdampet spidskål m.m


Jeg var alene med ungerne her til aften.
Køkkenhjælper nr. 1 (som ellers ikke plejer at sige nej til at være i køkkenet) proklamerede, at kørsel med de to traktorer på stueguvlet sammen med mig var mere attraktivt i dag end piskeriset og skærebrættet. Fair nok - så var der mindre opvask til mig bagefter.
Stegt torskerogn, hjemmebagt rugbrød og god remoulade skal man heller ikke kimse ad..


Det er vist ikke normen at servere spidskål til stegt torskerogn og rugbrød..mildest talt. Det kan bare ikke være anderledes; grønt må der til, ellers bliver jeg ubehagelig at være sammen med.

Hvad skal vi så kalde denne lune tingest hvori spidskål indgår? Vi kunne jo have spurgt den, hvis ikke det var fordi den naturligvis var blevet halshugget (er man en trofast læser, ved man hvad der er tale om her...) til formålet. På den anden side - nu kan den i hvert fald ikke gøre indsigelser imod rettens navn!
Lad os kalde den "smørdampet spidskål med grønne urter og rabarber-rødløgsmarmelade":

Ingredienser:
Spidskål - et godt skærebræt fuld, strimlet halvt fint og med så meget af det grønne som muligt
1 stort, friskt løg, skåret i grove både
1 spsk. smør, lidt vand og ca. 2 spsk. hyldeblomsteddike
Havsalt og peber
Urter; dild, persille og estragon
Et meget lille nip muskatnød
2 spsk.  rabarber-rødløgsmarmelade

Fremgangsmåde:
  • Smelt smørret på en pande, og vip kål og løg derned
  • Rør rundt og tilsæt vand og eddike, inden kålen og løget får brune kanter
  • Læg låg på og lad det dampe 1-2 minutter, blot indtil kål og løg har sluppet det helt rå, og stadig er sprøde
  • Op i en skål, og lad væsken blive tilbage (den skal bare kasseres)
  • Vendes med urter, salt, peber, muskatnød og marmeladen
Så til min gru, at et par solsorte gik besærk i mine store jordbær (Polka) - netop som de var ved at blive røde. Det er simpelthen ikke pænt gjort! Jeg er ikke indstillet på at dele. De kan få en skål havregryn ud. Med sukker på.

5 kommentarer:

  1. Ja det er noget værre uvæsen med alle de der vilde dyr i haven.
    Jeg kender det alt for godt: Rådyr elsker jordbær, ligeså højt som mit højt elskede barnebarn gør det (hmm!), og nu har jeg også fået min egen havehare, som æder løs af det hele. Jeg kan snart ligeså godt slippe mine høns fri også.

    SvarSlet
  2. - Hvis du smider kagekrummer i haven, kommer Panda også!!!!

    SvarSlet
  3. Jeg har også polka!!! Den bedste sort efter min mening..... Mht solsorten - sorg for at der er fuglebad/vand i nærheden af jordbærbedet. De tager dem for væskens skyld, har jeg læst og det virker i hvert fald hos mig :-) Kh Lærke

    SvarSlet
  4. Jeg iler til med vandet - hvis det kan redde mine jordbær, er det da en let løsning! Jeg har ingen anelse om, hvordan Polka smager, for jeg købte dem her i foråret ved en planteskole - men jeg har kunnet læse mig til, at det skulle være et moderne, men lækkert jordbær med masser af smag. Og nu har jeg også din anmeldelse af dem - måske smager de for godt til at solsorten kan lade dem være, tørstig eller ej...

    SvarSlet
  5. De er gode, søde - store fine bær og meget rengøringsvenlige, fordi de har 'hals' :-D Nøjsomme og utrolig nemme at lave nye planter på....

    SvarSlet