lørdag den 1. oktober 2011

30.9 Pæresirup..


De fleste har et blandet forhold til overmodne pærer. De smager ubegribeligt sødt - men den gavmilde saft løber lystigt ned af hagen og underarmene og kan udfordre de flestes tålmodighed. Når dine pærer når dette stadie, kan du med fordel lave pæresirup af dem. 

Pæresirup kan, når det laves på denne måde, smage blidt af englevinger og lignende pullerstads. Det er med andre ord en sirup, der smager af pære og vanilje - intet andet. 

Den egner sig fortrindeligt til morgengrøden. Er du til noget helt andet, så brug den i en salat med den bitre raddichio, den fabelagtige bløde gedeost fra Vebbestrup og nogle gode croutoner. Dryp lidt henover sammen lidt af olien fra gedeosten.


Pæresirup

Giver ½ dl

1 kg pærer – alt inklusive
1 dl vand
200 g sukker
¼ tsk. vaniljepulver (Urtekram)

  • Vask og skær pærerne i mindre stykker – udseendet kommer sig ikke så nøje – og put dem op i en gryde
  • Tilsæt vand og kog under låg, indtil pærerne begynder at briste. Det vil tage ca. 20 minutter
  • Hæld op i en saftpose eller et dørslag, hvori der er lagt et rent viskestykke, således saften kan løbe fra.
  • Du får ca. 4 dl ud af denne portion
  • Hæld væsken op i en gryde og tilsæt sukker og vanilje.
  • Lad det koge uden låg i ca. 25-30 minutter, indtil væsken er tyknet ind til en sirup.


Tip:
Kogetiden kan variere afhængig af grydens størrelse. Som en prøve kan du tage en grydeske og lade væsken løbe derfra og ned i gryden. Når de sidste dråber på skeen bliver tykke og slipper langsomt, er din sirup klar.


9 kommentarer:

  1. Den sirup ser skøn ud! Det er en fantastisk verden der åbner sig for en, når man opdager at man selv kan lave sirup :-)
    (P.S. vi mødtes til madmessen i går, sammen med de andre bloggere - jeg var hende der havde papparazzi-manden med, og som fik dit kort lige inden vi gik!)

    SvarSlet
  2. Hej Heidi.
    Ja, jeg er ret pjattede med at lave sirup :)Det er ikke få ting, der er kogt ind i her hos os!
    - og tak for sidst i øvrigt!
    Glæder mig til at følge med i din blog...

    SvarSlet
  3. Synes det er svært at vurdere hvornår siruppen er klar. Den er meget tynd når man hælder den på flaskerne. Tykne den når den bliver kold?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik og Inger.
      Den må ikke være alt for tynd, når man hælder den på flasker. Når jeg ovenfor skriver, at man kan hælde en tynd stråle fra en grydeske for at vurdere konsistensen, så er det netop for at afkøle siruppen og dermed vurdere på det endelige resultat. Derfor: I må først stoppe kogningen, når dråberne, der falder fra grydeskeen, gerne vil blive hængende tilbage på skeen og kun modvilligt og tungt falder derfra. Prøv evt. at lade de sidste dråber lande på en teske, som I bagefter smager på - da vil det også i munden føles som en rigtig sirup.
      Jeg håber at det kan hjælpe jer!
      Venlig hilsen Nina

      Slet
  4. Ser denne nu, da jeg er i gang med at finde opskrifter på sirupper, som jeg vil lave til mit julemarked. Kan man lave den nu og så måske bare komme lidt atamon i eller måske rom,cognac eller??

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Min blog har ikke informeret mig om, at der har været en hilsen, der har ligget og ventet på mig. Det beklager jeg! Nu håber jeg, at jeg kan hjælpe dig lidt til det kommende års julemarked, hvis ikke du allerede har fundet råd andetsteds:
      En sirup kan sagtens holde sig et halvt års tid (og længere), hvis den hældes på skoldede flasker, der er skyllet med atamon eller en god type spiritus med høj alkoholprocent. Du skal lukke glassene til med det samme, du har hældt den varme sirup i, så lågene danner vacuum. Så skulle der ikke være nogle problemer med at få den til at holde sig. Hvor mon du holder julemarked henne?? Venlig hilsen Nina

      Slet
  5. Hjælp min sirup blev for tyk da den blev kold!
    Kan jeg redde den, ved at varme den op igen og til føje lidt mere smeltet sukker?

    SvarSlet
  6. Kære Bente
    Min blog har ikke informeret mig om, at der har ligget en kommentar og ventet på mig, så jeg ser først din besked nu ved et tilfælde. Det beklager jeg! Nu kommer mit råd jo alt for sent, men jeg vælger alligevel at give dig det, da sæsonen jo for pærer trods alt kommer hvert år, og måske har du ikke fundet svar andetsteds. Du skal nemlig gøre det stik modsatte, hvis du en anden gang skulle stå i lignende situation: hvis siruppen er blevet for tyk, skal du tilsætte mere vand. Kog op, og prøv atter at lade dråber falde fra en grydeske, når siruppen koger; så kan du få konsistensen til at blive, som du gerne vil have den. Jeg håber, at det kan være til hjælp det kommende pæresirup-år. Venlige hilsner fra Nina

    SvarSlet
  7. Kan man køre pærerne igennem saftpresseren og stadig koge sirup på saften

    SvarSlet