tirsdag den 10. april 2012

10.4 Må man godt?



Altså: ret beset så ved jeg det ikke. Jeg tænker bare, at der nok skal være en klausul fra 1847, hvori det indskærpes, at man ikke må trække rabarber op før midten af april, eller før månen er tiltagende, eller før Sankt Hans, eller...
Det kan være en velsignelse at være lykkelig uvidende.
At slippe for besværlige overvejelser og samvittighedskvaler, simpelthen fordi man ikke ved bedre. 
Med andre ord landede de første stilke rabarber køkkenbordet her til aften. Fuldstændigt saftspændte og klar til at blive indtaget som dessert. Skåret tyndt, blandet med en anelse stjerneanis og rørsukker - og så blot overhældt med lidt kogende vand, så de kunne søbe og mørne lidt. Serveret til skyr og smørristet rugbrødssmulder.




(ps: hvis den der klausul findes, behøver du ikke fortælle mig om det. Tak.)

4 kommentarer:

  1. Så vidt jeg ved, er det vist kun hvornår man skal stoppe med at høste, der er regel om... og det er netop Skt. Hans ;-) Nogen med at så skal planten have fred til at samle kræfter... (jeg har nu 'lånt' lidt efterfølgende til at blande med jordbær'ne der er på spring lige efter uden det har haft betydning). Uhmmmmmm ... elsker rabarber!

    SvarSlet
    Svar
    1. Se, der VAR noget ved snakken! Men siden restriktionerne ligger i den anden ende af sæsonen, fortsætter jeg med ro i sindet mit rabarber-togt :)

      Slet
  2. Det er asparges man skal stoppe med at høste til skt. hans. Rabarber har sæson og kan høstes fra Marts til august, så længe de er modne :o)

    SvarSlet
  3. Fantastisk! Rabarber er jo også så genialt indrettet, at der bare kommer nye skud, når man taget fra den - med andre ord er der en lang og udbytterig sæson forude, i hvert fald hvad angår rabarber!
    :)

    SvarSlet