onsdag den 15. juni 2011

15.6 Hyldens lyksaligheder


Jeg havde som bekendt sat hyldeblomster til at trække smag for nogle dage siden (den 11.6). I dag siede jeg væsken fra og stod få sekunder efter med den færdige saft, der var klar til at drikke.


Opskriften er den klassiske

Ingredienser:
  • 20-25 skærme, taget så tidligt på dagen som muligt
  • 20 g citronsyre (svarer til 1 brev)
  • 1 kg. sukker
  • 1½ l kogende vand
  • 1-2 økologiske citroner, skåret i tynde både (befriet for kerner)
 Fremgangsmåde:

  • Skærmene rystes for små dyr m.m, som man ikke mener vil bidrage positivt til smagen i den sidste ende.
  • Dernæst skal alt (bortset fra vandet) op i en stor gryde
  • Sæt vandet til at koge, og hæld det (kogende) vand henover alle herlighederne.
  • Rør godt - indtil sukkeret er opløst
  • Når væsken er kølet af, sættes det i køleskab og trækker 4 dage
  • Sies gennem ostelærred, saftpose, stofble, el.lign og opbevares på køleskab eller i fryseren til senere brug.


Citronen, som jeg omtalte for dig den 11.6, skal til at bruges nu! Efter 4 dages hyggeligt samvær med hyld, sukker og vand, er citronen næsten klar til brug. Kog den ved kraftig varme 10 minutters tid i noget af hyldeblomstsaften (det skal lige dække citronen) og blend derefter det hele. Spises som marmelade - det smager vanvittigt godt.


Funderer også lidt over, om ikke man burde koge noget hyldeblomstsaft ind til sirup, for at kunne servere pandekager med jordbær, is og denne sirup henover?????


Nå, flasken med en hyldeblomstskærm er ikke en sød saft; nærmest det modsatte. Det er, i al sin enkelthed, hyldeblomsteddike - og nemmere bliver det ikke:

Hyldeblomsteddike:
Prop en pæn skærm i en lige så pæn flaske. Overvind din nærighed og hæld en god hvidvinseddike på. Få dage efter er eddiken klar, og skærmen lader man bare blive deri. Sådan en flaske holder ca. 1 års tid hos os. Den er god at bruge i en dressing til salater. Højst sandsynligvis også andre festlige ting...

3 kommentarer:

  1. Tror jeg og ungerne skal bruge weekenden på at gå på "rov" efter hyldeblomster - jeg har forresten en lille udfordring til dig!! Jeg smagte den skønneste marmelade lavet af hyldeblomst. Så hep hep, kom i køkkenet, jeg mangler en opskrift :-) Knus Majse

    SvarSlet
  2. Jeg har faktisk lavet marmelade af kvaset fra hyldeblomster for nogle år siden (efter de havde trukket i sukkerlage nogle dage sammen med citron), men jeg brød mig ikke om konsistensen. Så jeg skal overbevises om det modsatte, før du finder mig i færd med at smide hylden på sylteglas ;)

    SvarSlet
  3. Så må jeg jo selv i gang ;-)

    SvarSlet