tirsdag den 28. juni 2011

28.6 Mysli med rugbrød og mandler


Det er med mysli som det er med te: det vrimler med blandinger i høj og lav kvalitet, og de dage hvor producenten har en kedelig dag på kontoret, får blandingen i tilgift også et fantasifuldt navn oven i hatten; Eventyrte, frisørte, junglemysli, guldmysli, etc. etc.


Jeg har ikke en særlig kedelig dag (på kontoret), og min opfindsomhed strækker sig vist ikke længere end til at kalde den Honningristet rugbrødsmysli.


Det kunne du have gjort bedre, Nina! Hmm. ja, det kunne jeg jo nok godt. Det kan være det kommer over mig - en påhitsom idé, listende ind ved nattetide mens man var i færd med at forsyne sig fra køleskabet - og så forbeholder jeg mig (som denne myslis opfinder) retten til at foretage en navneændring!

Opskriften kommer her:

Trin 1)
12o g tørt rugbrød, revet
30 g kokosmel
30 g honning, gerne en tynd udgave
  • Dette blandes godt og bredes ud på en pande.
  • Ristes stille og roligt i ca. 10 minutter, hvorefter det køles af
  • Er rugbrødet stadig blødt nu hvor blandingen er kold, må det have en tur på panden igen. Vil man undgå dette, kan man riste rugbrødet på en brødrister, inden man river det.
Trin 2:
100 g mandler
30 g græskarkerner
80 g havregryn - helst grovvalsede
  • Hak mandlerne groft og rist dem på panden sammen med græskarkernerne
  • Når det er kølet af blandes det hele sammen i en beholder med tætsluttende låg
  • Spises sammen med yoghurt naturel eller tykmælk, friske bær og et skvæt koncentreret hyldeblomstsaft
Det glæder mig meget, at man igen er ved at få øjnene op for de mængder af mad, der dagligt bliver smidt ud hos hver enkelt familie. Opskriften her er en glimrende måde at bruge endeskiverne eller de sidste, tørre skiver af rugbrødet på.

2 kommentarer:

  1. Hmmm hva med "Tropical Looooveland" ;-)) jeg har nemlig en meget kreativ dag på kontoret, og min frokostpause er netop startet.. Lækker musli, som jeg vil se at få lavet snarest..

    SvarSlet
  2. I henhold til første müsli-opskrift, må man da sige, at du har fat i noget :0)

    SvarSlet