søndag den 2. oktober 2011

2.10 En lykkelig misforståelse

....mellem en pakke tørgær og mig.
Jeg havde nemlig sat en koldhævet dej over i går aftes, som skulle have endt sin karriere som morgenboller i dag.
Det havde sandsynligvis heller ikke været noget problem, hvis vi havde teet os som de teenagere, vi engang var, og havde spist morgenmaden kl. 13. Realiteten er, at vi ikke længere spiser morgenmad efter 9 - og rygtet vil vide, at det endda er umanerligt sent for en børnefamilie...og her kommer vi frem til sagens kerne:
Dejen var ikke hævet en kvart tomme natten over. Ikke det, der lignede. Mig op på cyklen, ned til bageren efter et franskbrød - og dét var vel nok heldigt. Jaja, naturligvis for bageren, men mere for vores eftermiddagsmad:





En grovbolledej, apple curd og masser af pærer på toppen. Et spinkelt drys vaniljesukker (rigtig vanilje) - og så ellers bare ind i ovnen.
Det smagte urimeligt godt. Kanten, som ellers kan være den kedelige del af festen, var karamelliseret og sprød. Helt genialt.

Der kommer, der kommer, der kommer, (...) en opskrift på den apple-curd. Du må simpelthen prøve det.

Jeg har engang smagt noget lignende, som min ven og kollega Hanna havde bagt - så denne brød-kage må være dedikeret til hende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar