søndag den 10. juli 2011

10.7 Tørrede solbær og amerikanske pandekager med chorizo, majs og rosmarin

Vi fik en forsvarlig sending solbær med hjemme fra min mor. Jeg havde tænkt at løsfryse dem alle, da jeg pludselig fik ideen med at tørre nogle af dem - og derfor kommer tørremaskinen ud af gemmerne i morgen, så vi kan gøre et forsøg. Tænker, at sådan nogle sød-syrlige tingester vil være gode i såvel müsliblandinger som råkoster til vinter. Andre gode forslag?
- måske drysser jeg lidt flormelis over en af bakkerne,  og gemmer dem specifikt til at gnaske i. "Vi får sjø" - som man siger deroppe nordpå i elgenes og skolebollernes land.



Aftensmaden var en genganger; amerikanske pandekager. Denne gang med ristet chorizo, friske majskerner og frisk rosmarin i. Et par stykker til sidst uden nogle dikkedarer - til at servere med sirup.


Vi så et program på DR2 her til aften vedr. danskernes voldsomme forbrug af kød. En tvivsom førsteplads i at proppe sig med animalske proteiner.
Det er ikke os, der hiver den statestik i vejret; tvært i mod må man sige. 



Problemet findes til dels i den såkaldte dobbeltproduktion; dvs. de omfattende arealer og ressourcer, der skal til for at dyrke dyrefoder, altså korn, majs, etc. - som vi i princippet selv kunne spise. Kød bliver på den måde en voldsom dyr fødevare at producere, fordi foderet først skal produceres, før det kan komme til gavn som foder. Dyr at producere rent økonomisk, men også en dyr pris for miljøet.
Derforuden har vi balladen med gasserne, der slipper ud af bagen på en ko og en gris...

Som med så meget andet kan jeg hermed konkludere, at lidt men godt må være vejen frem. Det gælder også roulade. Mig og roulade..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar