lørdag den 23. juli 2011

22.7 En lammekølle i en römertopf

Jaja, jeg er lidt bagud...det er vel ikke ferie for ingenting!



Vi beøgte min kusine (nej, det er ikke hende på billedet) og hendes kæreste (nej nej, det er heller ikke ham) i går eftermiddags i deres stemningsfulde, nyrenoverede hus. 
Årsagen til dette nydelige billede er, at vi for det første fik lam, for det andet havde glemt at sætte et memory card i det medbragte kamera. Min kusine forbarmede sig, fandt et kort, som vi kunne låne til kameraet - og der kommer derfor endnu et billede lidt senere... Der vil jeg dog godt afsløre, at der på dét billede er knap så meget pels, men et flot spisebord (også snedkereret af manden i huset) og lækker mad!




Maden var intet mindre end himmelsk:
Ud fra Oscar Umahro Cardogans "Køkkenrevolution for hele familien"  havde de lavet en lammekølle i en römertopf med brune ris, tomat, dadler og appelsin. Liflige dufte bredte sig ud i hvert hjørne af huset, da forseglingen blev brudt, og låget kom af.
Hertil: svampesauce med kantareller og brune markchampignoner og grøn salat med en nytænkt version af "mormordressingen" - af samme kogebogsforfatter. Tænk, at man kan lave en dressing af bl.a. dadler, mandler, citron og eddike, som kan få samme konsistens og næsten samme smag som klassikeren med fløde. Det er imponerende og bemærkelsesværdigt.
Så bemærkelsesværdigt, at jeg hellere må bruge lejligheden til at anmelde den som min næste kogebog  i rækken.




Opskrifter uden raffineret sukker, mælk eller mel, hvor alle de gode sager er sigtet fra. Eneste klage fra min side er, at manden tilsyneladende har en forkærlighed for at branke al sin mad af, og derfor ender op med nogle tvivlsomme billeder af mad, der efter min bedste mening og sundehedsmæssige overbevisning burde kasseres... Nok om det - for jeg har selv brugt en del af hans opskrifter og kan kun anbefale videre. Han har lidt af Kille Ennas forkærlighed for at krydre maden, og det syntes jeg virkelig godt om.

2 kommentarer:

  1. Hi hi hi, sikke et får, man får helt dårlig samvittighed over at have endt sådan en vidunderlig skabnings dage.
    Nå ja, hvad gør man ikke for at sikre sig endnu et besøg af sådan nogle skønne mennesker som jer :-)
    Dine tørrede solbær har været det lækreste indslag på min morgenmad de sidste par dage :-) Elsker de små skåle... de er snart alle tømt... kan man få refill i solbærene :-) :-)

    SvarSlet
  2. Man skal have dårlig samvittighed, hvis vi havde spist omtalte vidunderlige skabning uden at nyde den!! Men dét gjorde vi, for det smagte godt nok fantastisk!
    Hvad angår solbær så ligger det lidt lavt i svinget hvad angår refill, da der ikke var så mange, men til gengæld kan jeg garantere noget andet tørret guf i kompensation ved lejlighed :)

    SvarSlet