tirsdag den 5. juli 2011

5.7 Opskrift på rugbrød og nogle stænger, der en dag ender som saft


Jeg har op til flere gange taget billeder af mit rugbrød, men uden at lægge nogen opskrift ved.
Det er lidt svært, det med opskrifter og så mig. Oftest skimmer jeg en opskrift og laver så retten, som det lige passer ind i vejrforhold og temperament, og dette har i særdeleshed været et særkende for mit rugbrød.
En dag blev jeg sat under pres; min veninde Rikke bad om opskrift - og på en måde var det ganske rart at få sat mål og mængder på papir én gang for alle. (Jeg er skam allerede blevet kontaktet af "Ensretning af rugbrødsopskrifternes Venner", som i glædesrus over denne udvikling har tilbudt mig gratis kontigent for et år.)

Det, som endnu mere er et særkende for mig er, at jeg gav hende en håndskrevet lap papir (to var det vist endda) - og undlod at lave én til mig selv. Vi skriver 2011, og jeg fabler om håndskrevne lapper papir. Tidsregningen kan have udfald i ny og næ.
Jeg måtte krybe til korset, og Rikke har sendt mig min opskrift igen - ad elektronisk vej. Med andre ord er det hendes skyld, at den kan komme her (så tak for det, Rikke:o))

Rugbrød – 1 stk.
1.
5½ dl koldt vand
1,5 dl surdej
250 gram rugmel
130 gram grahamsmel, eller andet groft mel
2 spsk. salt
2-3 spsk. maltsirup (kan købes i helsekostforretninger, men er ikke tvingende nødvendigt)
250 gram frø (solsikke, hørfrø el. lign.)

1a.
250 gram kerner: 50 g hele kerner og 200 g knækkede rugkerner
4,5 dl. kogende vand

2.
200 gram rugmel
60 gram grahamsmel
Dag 1
  • Alt i punkt 1 (ikke 1a) blandes godt og står til næste dag.
  • Punkt 1a: Hæld det kogende vand over kernerne og læg låg på. Lad stå til dagen efter.
Dag 2
  • Alt blandes (er der meget vand til overs ved de iblødsatte kerner, skal der hældes noget fra, inden de blandes i dejen, så dejen ikke bliver alt for våd) og du tager fra til surdej (HUSK at drysse salt på surdejen).
  • Kommes i formen.
  • Hæver et par timer, indtil man kan se, at dejen er hævet. Stik godt og brutalt med en kødnål.
  • Sættes ind i kold ovn og tænd på 180 grader.
  • Bages i 2 timer.
  • Tages ud af formen og vendes med bunden i vejret (ca. 1 time må den stå sådan).


Rabarberne søger opad, op, op. Jeg måtte stoppe himmelflugten og disse ender deres dage som rabarbersaft. Hvem ved. Måske dukker der også en opskrift op på dét en dag... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar