mandag den 13. februar 2012

12-13.2 Vi har set jer....kom frit frem!





Jeg holder af sne. Rigtig meget af rigtigt meget sne.
- men jeg holder også af årets første vintergækker, der stædigt finder deres vej igennem sne, blade og frossen jord. 


Kolde, klare dage kalder på suppe


simpel rødbedesuppe
Her en blendet rødbedesuppe med.. ja, rødbeder, madæbler, kraftig hønsefond og løg:

Fremgangsmåde:

  • Svits et par løg i olivenolie, indtil de er klare.
  • Tilsæt revet rødbede - rundt regnet 3-400 g, og to store, skrællede madæbler
  • Hæld knap 1 liter hønsefond ved og lad koge 15 minutter
  • Blend og server suppen med god creme fraiche eller flødeskum på toppen. Kørvel på toppen er også rigtig fint heri.
  • En skål med citronbåde til at kalde rødbedernes smagsnuancer frem, og så ikke mere. Jo; naturligvis et godt brød ved siden af. 

Tip: Flødeskum er i særdeleshed god, hvis man vælger at servere suppen kold som en let forret.
Suppen tager 25 minutter at lave. Højst.




Nu vi er ved det med brød... her er min nye surdej. Lavet på punkt og prikke efter anvisningerne i Tartine Bread af Chad Robertson.
Jeg kan ikke vente - og eh, det er vist humlen ved det hele - for at vente er jo netop lige dét, jeg skal. Kan faktisk ikke gøre ret meget andet. 
Vi venter.
2 dage endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar