fredag den 10. februar 2012

9.2 På dybt vand

Jeg tog tilløb til en ny slags småkager i går. 




En småkageopskrift ved navn "provencalsk mandelkage" lød så lovende, at det kun kunne gå for langsomt med at afprøve dem. Godt købt snak og fine billeder. Bogen er ældre end min dåbsattest, så der er ikke så mange at sagsøge - og jeg kan da også godt spise dem. Det skal ikke være for det..




Jeg havde faktisk mine bange anelser, da jeg læste forholdet: 1 1/4 LITER vand til 250 g malede mandler, som skulle koge ind til en tæt masse. Jeg følte mig dog så meget på højde med situationen, at jeg ivrigt gik til projektet med forventningens glæde lysende over mit hoved som en yndig glorie. 
Det skulle vise sig, at jeg var stavnsbundet ved gryden de næstfølgende 3 timer med tilbagevendende risiko for at blive skoldet af varm mandelmasse, der pluttede og bløbbede op fra gryden, når jeg rørte. Stædigheden sejrede dog, og massen kogte da også ind. Til sidst. 


Resultatet er nogle seje, men meget velsmagende kager - bagt kun på mandler, appelsinskal, vand og rørsukker. Så har vi prøvet dét! 
Næste projekt, tak. 

4 kommentarer:

  1. Altså de var gode eller var det på ingen måde besværet værd?

    SvarSlet
  2. hmmm de smager godt - men jeg vil nok ikke orke at stå ved gryden igen så længe, især fordi de ikke lignede dem på billedet overhovedet! Det kan være, at jeg selv går igang med at eksperimentere - og så skal der nok komme opskrift :)

    SvarSlet
  3. Lyder ellers spændende.
    Har set din besked og er i gang. Jeg har vildt dårlig samvittighed, men nu sker der noget. Undskyld.

    SvarSlet