torsdag den 19. maj 2011

19.5 Varme hveder og en lille surprise..

Nææh....Det var vel nok en overraskelse! Varme hveder, ih altså!


Hårdt presset vil jeg nu nok godt indrømme, at det ikke kom som nogen overraskelse for mig. Hvert år glæder jeg mig måneder forinden til at få lov til at bage disse pragtstykker, for det ville være omtrent lige så blasfemisk at bage brune kager i juni, som at bage varme hveder i august. (men heldigvis er der noget, der bare hedder "krydderboller" - som man kan redde sig ind under, når trangen til noget blødt med kardemomme melder sig uden for sæson...)


Opskriften er fra Lene Hannestads "Årstiderne i mit køkken", og den skuffede heller ikke denne gang. Som ristet hvedeknop er den optimal, men også helt friskbagt fra ovnen. Få minutter efter at den har været i ovnen, kan man tage en bolle, flå den fra hinanden og se, hvordan den "flager" i bløde hapsere, der smelter på tungen.


Dette: En dej med ambitioner..


Kanonkugler...


- Forvandlingskugler...


Varme, nybagte hveder...




OG lidt husmoder-pral her på falderebet. Enhver god husmoder har jo naturligvis lavet 18 (rå) leverpostejer, pakket dem sirligt ind i vokspapir, og sendt dem på lejrskole i fryseren, indtil behovet for varm (eller kold) leverpostej opstår. Man har vel gået på husholdningsskole.... 

3 kommentarer:

  1. Mmmnnnnn .... sådan et par hveder, kunne jeg godt bruge til natmad lige nu :o)

    Som sædvanligt har vi i ren protest ikke købt hveder. - Har lidt svært ved at acceptere at prisen på krydderboller bliver mangedoblet, bare fordi man kalder dem hveder. Jeg er overbevist om det er bagernes revisiorer, der har opfundet traditionen.

    Men på den anden side - jeg kunne godt spise en ristet hvede med kold lurpak eller varm leverpostej lige nu :o) Kan du om et år ikke lige minde mig om at jeg skal prøve at bage dem - eller måske skal jeg bare prøve her i den nærmeste fremtid - og så bare kalde dem krydderboller :o)

    SvarSlet
  2. Jeg synes ikke, at jeg kan finde opskriften på leverpostejen :-). Er det en, som kan blive offentliggjort?

    SvarSlet
  3. Jo det kan du tro:) Se under den 25.5....

    SvarSlet