søndag den 22. maj 2011

22.5 Madpandekager med ramsløg


Det var her de endte. Ramsløgene.
- og jeg kan tilføje, at de snildt finder sig i at tilbringe lidt tid i køleskabet. Næste år kan jeg med andre ord godt tillade mig at være lidt mere grov ved skovbundens vegetation, så jeg har til flere eksperimenter..

Såvel blade som blomster kan spises. Smagen minder om en blanding af purløg og mild hvidløg, og jeg er i særdeleshed helt pjattet med blomsternes udseende - tænk, at man kan spise noget så fint!
De grønne blade, rucola og spinat, er fra haven :)

Opskriften på madpandekager kommer her:

11-12 stk.
2 dl. groft kværnet hvedemel
2 dl. alm. hvedemel
1 tsk. salt
1 tsk. bagepulver
1 spsk. tahin (sesampasta)
3 spsk. sesamfrø
2 spsk. koldpresset rapsolie
4 dl. mælk
½ dl. tykmælk
2 æg
4 blade ramsløg (med stænglerne), fint hakket
Så meget persille du kan skrabe sammen, fint hakket
Er din have underlagt et skvalderkåls-diktatur, kan du naturligvis gøre et hæderligt forsøg på at vælte regimet ved at lade disse blade indgå i urteblandingen - men jeg er oprigtigt bange for, at du skal spise mange, mange pandekager før det for alvor rykker ved bestanden...  

Fremgangsmåde:
  • Start med at riste sesamfrøene på den pande, du alligevel har besværet med at hive frem til pandekagebagningen.
  • Bland sesamfrø, de to slags mel, salt, bagepulver og de hakkede krydderurter.
  • Hæld 3 dl. mælk ved og pisk grundigt, indtil dejen er uden klumper.
  • Tilsæt den sidste dl. mælk samt æggene, olien og tahin. Pisk grundigt igen.
  • Varm en pande op og tilsæt 1 spsk. olie.
  • Bag pandekagerne - knap 1 dl. pr. stk afhængigt af din pandes størrelse. Efter første pandekage burde det ikke være nødvendigt at bruge mere fedstof på panden.
Bruges til at svøbe om det fyld du nu engang har lyst til - smagen af urter er mild i pandekagerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar