onsdag den 25. maj 2011

25.5 Gulerodsslaw og hjemmelavet leverpostej - en længere smøre

Ovenpå søndagsmiddagen må vi sande, at det atter er blevet hverdag igen. 
Nogle ting befinder sig mere i kategorien "hverdag" end andet; her i huset er gulerødder essensen af hverdag - de emmer ganske simpelt af vane og fornuft, og findes altid i vores køleskab.
Det kunne med andre ord snildt komme en særskilt kogebog ud af denne grøntsag; gulerødder på 103 måder! Aftenens udgave er nr. 47 (ud af de 101, forstås) og læner sig op ad den amerikanske coleslaw:

Man tager

  • Så mange gulerødder som familien spiser til et aftensmåltid
  • Halvt så meget spidskål eller hvidkål
Dette rives af Køkkenhjælper nr. 1 (se billeder) i huset - gerne groft

Så laver man sig en god dressing:
  • En rest af mormordressingen fra dagen før - eller: fløde, citronsaft og sukker og rører rundt
  • Tilsætter dijonsennep, lidt æblecidereddike og kværner lidt peber herned.
  • Rør, indtil alt er godt blandet. Smag til, så den rammer familiens smagsløg. Husk, at både kål og gulerødder er søde, så dressingen må gerne have en anelse kant fra sennep, citronsaft og eddiken
  • Hæld dressingen på de revne gulerødder og kålen og bland godt.




















Så var der en forespørgsel på leverpostejen, som jeg omtalte den 19. maj.
Leverpostej må om noget høre til kategorien "hverdag" - på linie med gulerødderne?! Nej, det kan nok ikke sammenlignes. Men uundværlige er de begge, det skal slet ikke diskuteres.

Opskriften er min mors, og der er ikke meget der slår duften af en nybagt leverpostej i huset. Der er tale om lige dele tryghed, forventning og mundvand, der bare ikke står til at redde.
Min mor påstår hårdnakket, at den er allerbedst, når den er nybagt, men let afkølet. Vi andre ved bedre og kunne i princippet spise den før hende, mens den er helt varm og luftig som en soufflé!

Jeg skal ikke kommentere på hvorvidt det er sundt at spise margarine eller spæk - men nøjes med at understrege, at gladest bliver man af at spise noget, der gør en glad. Og sund, hvis man spiser lidt af alting. Også leverpostej. Især min mors!

Opskriften passer til 18-20 små leverpostejsforme.

1 del af leverpostejen:
  • 1,5 kg. lever
  • 800 g spæk
  • 4 løg
Dette hakkes i en kødhakker, food processor el. lign
2. del af leverpostejen:

  • 200 g margarine
  • 200 g mel
  • 1½ l mælk
Smelt margarinen, pisk melet i under intense armbevægelser og rør, indtil dejen slipper kanterne af gryden, og den begynder at se blank ud. Tilsæt mælken lidt efter lidt, efterhånden som dejen absorberer væsken.
Køl af.

3 del af leverpostejen, opbagningen:
  • 5 æg
  • 7 tsk. salt
  • 5 tsk. FRISKT KVÆRNET peber - ellers mere
Når opbagningen er kølet af, tilsættes den hakkede del 1 og ingredienserne i del 3. Bland, indtil du er fuldstændigt sikker på, at alt er blandet godt sammen.
Hældes i aluforme og pakkes enkeltvis.Hvis man ønsker, kan man lægge en stribe bacon på hver.
Fryses ned rå, så man kan tage dem op efterhånden og bage dem. Bagetid fra frost: ca. 50 minutter v. 200 grader

3 kommentarer:

  1. Mmmmmm...
    Har netop spist den sidste pakke leverpostej fra fryseren og går og varmer op til at få opdateret mit lager :-)
    Hvor var det nu, det var, du fik øko lever fra?
    Også lækre rejer forleden-dem skal jeg lave i aften! Tøserne er alene på farmen :-)

    Har i øvrigt nyt at berette i følgetonen om quinoabolle-mysteriet! Men det må vente lidt endnu... skal lige prøve noget først ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg ved godt, at det jo er MADEN du skriver om.. MEN MEN MEN jeg blir bare nødt til at sende ren kærlighed over cyper space.. Når jeg ser den skønne hjælper du har i dit køkken. Moster savner ham så meget!!!

    SvarSlet
  3. Karen Iben:
    fik jeg skrevet til dig, hvor jeg køber lever??
    Det gør jeg hos denne gårdbutik: johannesminde mellem Skanderborg og Ry. De har en ret god forretning, som jeg kun kan anbefale. Alt er naturligvis økologisk.
    Du har garanteret også en god opskrift på leverpostej :)
    Glæder mig til at bage sammen med dig når der bliver tid og mulighed for det!

    Maj: ja, skøn er han.. oftest i hvert fald :) Og hjælpere kan man ikke få for mange af..

    SvarSlet