torsdag den 1. september 2011

1.9 Æble-blommemarmelade, småkager og smoothie

Man må op i kadance, inden man begynder at ruste.. Finde forklædet frem og kridte kokkekniven. Eller i hvert fald grydeske og kagerulle.



Brombær er der nok af - så mange, at jeg tænkte, at man godt kunne lave 2 glas uden nogen dikkedarer. Det vil sige, at jeg har holdt mig på måtten og ladet citronskal, æblestykker, stjerneanis, og hvad jeg ellers kunne finde på, blive i skabene denne gang.
Brombær, sukker og en anelse pektin. Punktum.
Jeg har noget cognac, der står med appelsinskaller i køleskabet. Måske skulle man bringe dem sammen med brombær, næste gang jeg går i køkkenet...

Det andet er æble-blommemarmelade. Afhængigt af sorterne på hhv. æbler og brombær, vil man uværgeligt opnå et anderledes resultat hver gang. Men blandingsforhold og fremgangsmåde vil jeg gerne af med:

Æble-blommemarmelade

Ingredienser:
400 g æbler, skrællede og kernehuset taget ud (renset vægt)
300 g blommer, udstenede og flåede (renset vægt)
250 g sukker

Fremgangsmåde:
  • Æblerne skæres i små stykker - blommerne ligeså.
  • I en gryde med æbler og blommer, og lad det småkoge, indtil æblerne taber pusten.
  • Tilsæt sukker og lad nu denne herlighed småkoge under jævnlig omrøring, indtil det tykner. Det tager en god times tid. Når man kun rører jævnligt, må man regne med, at det sprutter gevaldigt, når man så tager fat med grydeskeen - bare lige så du ved det.
  • Hældes på rene, steriliserede glas indtil du ikke kan vente længere


Køkkenhjælper nr. 1 fik lov til at more sig med udstikkersættet - og det slap han saftsuseme godt fra!



Endelig fik vi en banan-kærnemælk-abrikos-smoothie til eftermiddag. Ikke tosset.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar