lørdag den 24. september 2011

23-24.9 Damedrik, blommemarmelade og noget med en elpiskers endeligt


Dette er, i al sin enkelhed, hibiscusblomster og hvidtjørn. Få fat i hele hibiscusblomster, hæld kogende vand over, og sæt dig godt til rette foran glasset. Efter få minuter vil blomsterne (som på dette tidspunkt befinder sig i vandoverfladen) begynde at bløde. Fløjsbløde, mørkerøde bånd vil langsomt finde deres vej ned mod bunden af glasset, bølgende og let. Smukt, smukt, smukt at se på.
Smagen er let parfumeret og svagt syrligt.
Min mand kiggede undrende på mig, og gik ud efter pulverkaffen.

Dette er blommemarmelade, som jeg lavede 4 glas af.
Jeg har fået blommerne af min mormor og morfar, hvis blommetræ tålmodigt har leverert gavmilde mængder år efter år. Jeg har ikke bare fået blommerne som de er; min mormor har flået og udstenet dem. Så kan det ikke være mere let!


Der står den så. Elpiskeren.
Jeg har lige godt aldrig oplevet, at en elpisker af sig selv begyndte at syde og ryge, bare ved at stå med stikket stukket i kontakten.. Det har jeg så nu. Selv, da jeg havde hældt vand igennem maskineriet (til Køkkenhjælperens mistro og undren) fortsatte de mærkelige lyde.
Så tøver man ikke, men stiller den ud på bagtrappen - med det samme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar