onsdag den 21. september 2011

21.9 Noget med een ingrediens..

Mandler!

Jeg ved, at man kan købe mandelsmør (i dyre domme), og tænkte at jeg ville give det et forsøg.
Jeg ristede dem let i ovnen, puttede dem op i food processoren, og stillede mig derefter an for at følge udviklingen...


Man får faktisk noget, der minder fuldstændigt om peanut butter - og som altså er mandelsmør i dette tilfælde. Ret tørt som sådan noget er, men fordi mandlerne er ristede, bliver smagen af nødder fyldig og udmunder i et produkt med en intens smag. 
Det er rigtigt godt på et ristet stykke brød med friske skiver af pære eller æble ovenpå - og tilsætter du mandelolie, får du et mere blødt og cremet resultat. Måske skal man også bare blende videre i det uendelige, indtil mandlerne slipper endnu mere olie af sig selv. Det vides ikke... 

Ovenstående billede er pærer, jeg har skåret i tern og dernæst frosset.
Efter at have konsulteret Tørsleffs Husmoderservice (skal helst udtales med let skinger Kirsten Hüttemeiersk stemmeføring); Den Grønne Syltebog - med nedslående resultat, fordi man kun blev vejledt i at fryse pærer og lignende i en sukkerlage, har jeg taget chancen og fryser dem i små stykker - passende til at bruge til en smoothie eller simpelthen som et lille stykke is at gufle på.
Pærer bliver nemlig, ligesom banan, forbavsende søde, når de fryses - det kan jeg hermed dokumenter, idet jeg frøs dem i eftermiddags...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar