onsdag den 25. januar 2012

25.1 Nogen har været på den grønne gren...

...efter grønne bønner.


Dagens billeder tog udgangspunkt i Gæve Damers Komite, som atter engang fandt sted hos mig. 


Edamame bønner med aromatisk marinade

Edamame bønner + medfølgende marinade: 
  • Citronskal og saft
  • Appelsinskal og saft
  • Koldpresset sesamolie
  • Sojasauce
  • Frisk hakket ingefær
  • Rød chili

Alt blandes og serveres sammen med bønnerne. Servietter til flugtivrige dråber kan anbefales på det varmeste. 
Hvad bønnerne angår plejer jeg at overhælde dem med spilkogende vand og lade dem trække heri ca. 7 min. før tandsættet kommer i beredskab. 


Du spiser bønnerne; ikke bælgen. Det kan ske på to måder: Den artige, høflige og stuerene model fungerer ved at du bruger dine fingre. Den sjove, uhøjtidelige og mest nærliggende model fungerer ved at presse bønnerne ud af bælgen med tænderne. Sidstnævnte giver dig mulighed for først at dyppe bælgen i en marinade - og videre ind i munden. Langt mere tiltalende, hvis nogen skulle finde på at spørge mig. 


Man kan ikke holde stemmebåndet kørende alene på grønne bønner i flere timer - noget mere måtte til:




Koldhævet franskbrød med svedjerug og fint revet butternut squash. 


Havde dette nu været en blog med færre indlæg:
- var billedet af brødet først offentliggjort, når jeg stod med en færdig opskrift. havde jeg med overlegene håndbevægelser publiceret det på bloggen.... men takket være mit eget påfund, der trods alt løber nogle måneder endnu, er det jo ikke sådan det foregår her på køkkenbordet. Man kan alternativt og med optimistisk spejderånd kalde det en appetitvækker, indtil de tørre facts rammer et indlæg. Nemlig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar